Ørnen flyver igen (Moto Guzzi Breva 750)

Berlingske Tidende, 2. november 2003

Ørnen flyver igen

Moto Guzzi har i en del år ført en let skrantende tilværelse som en kultcykel for mennesker, der søgte noget originalt. Med Aprilias overtagelse af fabrikken er der varslet nye tider. Moto Guzzi Breva 750 er den første i en ny modelrække, der  skal give de klassiske former nyt liv.

 

Af Søren Søgaard

 

Moto Guzzi, der begyndte at producere motorcykler i 1921, har i mange år stået som det europæiske alternativ til de store amerikanske flydere, og for mange har mærket nærmest været synonymt med italienske motorcykler.

                 Moto Guzzi har gennem tiderne markeret sig stærkt på racerbanerne, men siden 1960’erne har fabrikken i  Mandello del Lavio ved Comosøen i Norditalien satset en del på cruisere med de karakteristiske tocylindrede V-motorer, som til forskel fra de amerikanske V-2’ere ligger på tværs i stellet, sådan at de skråtstillede cylindre stikker ud på hver side af cyklen. Det giver Moto-Guzzierne et specielt udseende, som nogle mennesker finder lidt klumpet og klodset, andre elegant. Blandt verdens andre motorcykelfabrikanter har kun Honda følte sig fristet til at efterligne designet med deres særlige CX-modeller fra 70’erne, men de er nu en saga blot.

 

Nye ejere, nye modeller

Moto Guzzi sigtede i mange år på det amerikanske marked med modelnavne som California og Nevada, men det lykkedes aldrig rigtig at bryde igennem i et cruisermarked, der blev domineret af Harley-Davidson og de store kloner fra Japan.

                 I år 2000 blev Moto Guzzi så overtaget af den meget yngre producent Aprilia, der siden starten i 1968 er stormet frem med højteknologiske og originalt designede motorcykler over det meste af spektret. Under de nye ejere skal der nu pustes nyt liv i det cruisermarked, som Aprilia ikke selv har budt ind på.

                 Den første i den nye linje af motorcykler fra Moto Guzzi er den elegante Breva 750, men det er ganske vist, at der allerede til foråret er en større Breva 1100 på vej, som i højere grad vil kunne tilfredsstille cruiserfolkets krav om stort moment og bundtræk.

                 For Breva 750 er nærmest en roadster i mellemklassen på linje med BMW’s Roadster 850 eller Sachs 800, og det er tydeligt, at det netop er cykler af denne type, Moto Guzzi har skævet til. I forhold til sine Guzzi-forgængere virker Breva smal og fin med cylindrene trukket godt ind og med en elegant drivlinje, fordi krumtappen ligger på langs i motoren, så kardanakslen kan føres direkte bagud uden komplicerende transmissioner.

                 Der er ikke så mange heste i stalden, men til gengæld et godt moment på 56 Nm allerede ved 3000 o/m, hvilket giver en rigtig god motorkarakteristik, der trækker cyklen jævnt op fra o. 50 km/t i topgear. Accelerationerne er beherskede, men fuldt ud tilstrækkelige til det meste, og det gode moment gør både bykørsel og landevej til afslappede affærer. Og lyden er selvfølgelig den sædvanlige lækre twinlyd fra den tværstillede V-motor, som alle Guzzi-fans genkender og holder af.

 

Funktionel æstetik

Breva 750 er nem at have med at gøre til hverdag, let at skubbe rundt, starte og køre. Balancen er fin, styringen neutral og godartet både i byen og på landevejen, og vægt, sædehøjde og hestekræfter gør den til en god cykel for begyndere og for de piger, der viger tilbage for de meget tunge og voldsomme maskiner. Det eneste lille minus er et forholdsvis beskedent styrudslag, der skyldes tankens form og klemmer højre hånd, hvis man lægger styret helt over.

                 Bremserne består af en enkelt skive foran og en forholdsvis stor skive bagtil, som ikke gør meget væsen af sig, men er lette at dosere og fuldt tilstrækkelige til cyklens vægt og præstationer. I cockpittet sidder der gode klassiske instrumenter med et lækkert rødt lys, der ikke forstyrrer nattesynet, og med noget så sjældent som et udendørs termometer i displayet. Her finder man også kilometertæller, triptæller og ur, men ikke benzinmåler. Reservetanken markeres med en gul lampe, og så er der fire liter til at finde en tank.

                 Foran instrumenterne sidder der over den effektive forlygte en lille styrkåbe, som ikke ser ud af ret meget, men som faktisk kaster fartvinden pænt op over føreren, sådan at man kan være helt klar til de nye fartgrænser på 130 km/t på motorvejen.

Sædet kan åbnes med tændingsnøglen, men under det finder man ikke noget småtingsrum, kun plads til batteriet og værktøjet, så der er ikke tænkt specielt praktisk i det elegante design. Der er heller ingen centralstøttefod, kun en sidestøtte.

                 En Breva er en roadster, og en roadster er en cykel for mennesker, der kører forholdsvis korte ture for deres fornøjelses skyld og anvender andre transportmidler til det praktiske. De stiller ikke store krav til præstationer, men lægger stor vægt på æstetik og håndterlighed. Breva 750 lever fuldt ud op til disse forventninger. Min nevø kørte på den en dags tid og vendte begejstret tilbage. ”Hvor en den dog fed,” erklærede han. ”Sådan en kunne jeg leve med, bare den ikke var så dyr.” 127.000 kroner for en 750-kubikker? Det kommer an på, hvad man sammenligner med. Man kan selvfølgelig sagtens få flere heste for færre penge, men næppe en mere gennemført æstetik.

                 Ørnen fra Comosøen har fået ny luft under vingerne. Breva 750 ser ud til at være begyndelsen til en ny satsning fra det europæiske kvalitetsmærke, og det bliver spændende at se, hvor den bærer hen.

                

 

 

Boks:

Moto Guzzi Breva 750

 

Motor: 2-cylindret, luftkølet 90 graders V-motor på tværs i stellet med centralt placeret knastaksel og 2 ventiler pr. cylinder. Boring 80,0 mm, slaglængde 74,0 mm, kompression 9,6:1, slagvolumen 744 cm3, ydelse 46 hk ved 6000 o/m, drejningsmoment 59 Nm ved 3000 o/m. Elektronisk benzinindsprøjtning.

Transmission: 5-trins gearkasse, enkeltpladet tørkobling, kardantræk.

Stel m.m.: Dobbelt lukket rørramme i stål og medbærende motor. Aftagelig underramme. Kronhovedvinkel 62 grader, efterløb 109 mm, akselafstand 1449 mm. Totallængde 2170 mm. Sædehøjde 790 mm. Foran hydraulisk teleskopgaffel uden indstillingsmuligheder. Bagest svinggaffel og to støddæmpere med justerbar fjederforspænding. Støbte alufælge, foran 3,00 x 17 med 110/70 dæk, bagest 3,50 x 17 med 130/80 dæk.

Bremser: Foran 1 stk. 320 mm skiver med 4-stemplet fast ophængt caliper. Bagest 260 mm skive med 2-stemplet fast ophængt caliper.

Vægt mv.: 182 kg tør. Tankkapacitet 17 liter, 4 liter i reserve. Vægt/kraft forhold 3,96 kg pr. hk.

Præstationer: Topfart 175 km/t, 0 til 100 km/t på 5,5 sekunder.

Pris: 127.748 kroner inklusive levering.

 

 

 

Foto: Britta Søgaard og Søren Søgaard

 

Billedtekster:

 

1. Moto Guzzi Breva 750 er en delikat lille roadster, der med en klassisk kørestilling bringer sin rytter smagfuldt frem til søndagsturens endemål uden at gøre stort væsen af sig. Passageren sidder også godt.

2. De skråtstillede cylindre er trukket godt ind og hele cyklen virker smallere og fiksere end sine forgængere. Luftindtaget under tanken er en del af designet og rummer hverken oliekøler eller noget andet.

3. Klassisk teleskopforgaffel med en enkelt bremseskive er nok til at holde Breva’en på en støt kurs op til den beherskede topfart.

4. Rustfri stålpotter, en elegant drivlinje og kvalitetsmaterialer overalt gør Breva’en lækker at vise frem.

5. Klassiske instrumenter med godt natlys og alt, hvad man har brug for, inklusive et udendørstermometer.